Het meeste verkeer op je website komt binnen via Google, het is daarom van groot belang dat je website goed vindbaar is in deze zoekmachine. In dit stappenplan wordt voor stap voor stap uitgelegd hoe je jouw Social Schools website hoger in de zoekresultaten krijgt van Google.
Stap 1: Bedenk op welke zoektermen de bezoeker zoekt
Jouw potentiële bezoekers hebben een probleem of zijn op zoek naar informatie. De oplossing vinden ze vaak door met bepaalde termen in zoekmachines naar het antwoord te zoeken. Zoekwoorden kan je vinden en meten in Google Analytics. Google Analytics biedt de mogelijkheid om gedurende een periode het bezoek te tonen en te laten zien via welke zoekwoorden ze op je schoolwebsite zijn gekomen. Het is belangrijk om te weten hoeveel zoekwoorden er in totaal hebben gezorgd voor deze bezoekers. Meet daarom periodiek het aantal keywords waarop bezoekers binnenkomen via de niet betaalde zoekresultaten in Google.
Stap 2: Gebruik de zoekterm in je URL
Relevantie is erg belangrijk. De zoekterm in de URL zetten is een leuk trucje om hier voordeel uit te halen. Dus bijvoorbeeld: www.socialschools.nl/zoekterm
Stap 3: Een pakkende pagina titel
Een pakkende titel zal meer mensen aantrekken naar de desbetreffende pagina en ook door een zoekterm aan het begin van de titel te zetten wordt de relevantie voor Google (en de bezoeker) groter. Zo is de kans groter dat je website hoger in de Google zoekresultaten zal komen.
Stap 4: Een goede Meta Tag Omschrijving
Net als in de titel, is het in de Meta Tag Omschrijving ook belangrijk dat je de zoekterm hier in verwerkt. De Meta Tag Omschrijving zijn de twee regels tekst die je onder de URL in de zoekresultaten van Google ziet.
Stap 5: Relevante informatie op de pagina
Schrijf je website teksten zo natuurlijk mogelijk, gericht op waar deze echt voor bedoeld zijn: je bezoekers! Schrijf korte alinea’s, hierdoor ontstaat er veel witruimte waardoor je tekst veel rustiger oogt. Zo houd je je teksten veel vriendelijker en nodigt de bezoeker uit verder door te klikken in je website.
Als je weet op welke zoektermen je gevonden wordt, maak dan 1 pagina per zoekterm en optimaliseer deze pagina voor deze zoekterm. Als je een pagina hebt die op meerdere zoektermen focused kan deze tekst “over-geoptimaliseerd” zijn en juist de zoekresultaten negatief beïnvloeden.
Stap 6: Gebruik koppen en subkoppen op de pagina
Het gebruik van kopteksten en subkoppen maken je pagina overzichtelijker en zijn ook belangrijk voor Google. Deze koppen geven namelijk aan hoe belangrijk iets is en als je de zoekterm hierin verwerkt, kom je weer hoger in de zoekmachines terecht.
Stap 7: Fleur je pagina op met afbeeldingen
De meeste mensen houden van afbeeldingen, het maakt een tekst aantrekkelijker om te lezen. Ook Google vindt het steeds belangrijker dat een pagina foto’s, video’s en audiobestanden bevat. Gebruik dus afbeeldingen in je pagina’s! Helaas kan Google kan niet “zien” wat er op een afbeelding staat, daarom om beter gevonden te worden kun je Google hierbij helpen door je afbeeldingen te optimaliseren. Dit kan je doen door bijvoorbeeld al op je eigen computer het formaat van een afbeelding zo klein mogelijk te houden en een relevante titel te geven.
LET OP: Afbeeldingen hebben vaak gebruikersrechten, daarom kun je niet zomaar alle afbeeldingen die je vindt op internet op je website plaatsen. Mocht je dat wel doen en de eigenaar van de afbeelding komt hierachter, dan heb je kans op een flinke boete. Gelukkig zijn er websites, zoals Pixabay en Unsplash, waar je (gratis) rechtenvrije afbeeldingen vandaan kunt halen!