Hoe communiceer je met buitenlandse ouders op school? 

Comment

Hoe communiceer je met buitenlandse ouders op school? 

Leerlingen op Nederlandse basisscholen komen steeds vaker uit verschillende landen en culturen. Daarbij komt het voor dat hun ouders geen of gebrekkig Nederlands spreken. Zeker wanneer zij nog niet lang in Nederland wonen. Dit kan uitdagend zijn, maar effectieve communicatie met buitenlandse ouders van cruciaal belang voor de ontwikkeling van de kinderen. We vertellen je graag waarom dit belangrijk is en wat je eraan kunt doen. 

Comment

Essentiële kenmerken van een goede website

Comment

Essentiële kenmerken van een goede website

In het digitale tijdperk fungeert een website als het visitekaartje, de etalage en de virtuele vestiging van jouw school. Het is daarom van cruciaal belang dat een website niet alleen aantrekkelijk is, maar ook functioneel, gebruiksvriendelijk en effectief is in het bereiken van zijn doelen. Hieronder worden enkele essentiële kenmerken belicht die een goede website onderscheiden van de minder goede.

Comment

Verhoog het zelfvertrouwen van leerlingen met dit Portfolio

Comment

Verhoog het zelfvertrouwen van leerlingen met dit Portfolio

Bij reguliere toetsvormen ligt de nadruk op wat een leerling nog niet kan. Door een fout gaat vaak letterlijk een rode streep. In een portfolio laat een leerling juist zien wat hij wél kan. Het positieve wordt benadrukt en is uitgangspunt voor een volgende stap. En wat je aandacht geeft groeit!

Comment

Omdenken: Personeelstekort tegengaan begint bij personeelsbehoud

Comment

Omdenken: Personeelstekort tegengaan begint bij personeelsbehoud

Het onderwijs kent vele uitdagingen, maar eentje geeft veel directeuren extra kopzorgen: het oplopende personeelstekort. Een onderzoek van Centerdata wijst uit dat basisscholen 9.700 fulltimers tekortkomen. In plaats van uitsluitend te kijken naar het opvullen van tekorten, is het verstandig om te kijken naar personeelsbehoud. Door in te zetten op personeelsbehoud beperk je de gevolgen van personeelstekorten tot een minimum.

Waarom is het behoud van personeel zo cruciaal?

Ervaren docenten en medewerkers zijn van onschatbare waarde voor scholen, omdat ze niet alleen de kennis en ervaring hebben om effectief les te geven, maar ook omdat ze een stabiele basis vormen voor de schoolgemeenschap. Het vervangen van dat personeel is niet alleen kostbaar, maar kan ook leiden tot verstoringen in het onderwijsproces. Bovendien… waar vind je tegenwoordig nog nieuw personeel?! Het behouden van leerkrachten is dus van groot belang om de school draaiende te houden en de leerlingen het onderwijs te bieden waar zij recht op hebben.

Hoe draagt Social Schools bij aan personeelsbehoud?

Volgens het Arbeidsmarktplatform Primair Onderwijs is de bereidheid van leerkrachten om van baan te wisselen gestegen dankzij het lerarentekort: “het percentage docenten dat overstapt naar een andere school of bestuur is in de laatste vijf jaar verdubbeld nu veel scholen schreeuwen om personeel.”

Reden genoeg dus om in te zetten op personeelsbehoud. Een goede manier om dit te doen, is door te investeren in de ontwikkeling van je personeel. Daar kan de Social Schools Academie jou uitstekend bij helpen:

1. Laagdrempelige toegang tot Scholing: Met de Academie wordt al het scholingsaanbod op een overzichtelijke manier gepresenteerd. Dit maakt het voor personeelsleden eenvoudig om de trainingen te vinden die aansluiten bij hun behoeften en interesses. Hierdoor voelen ze zich gesteund in hun professionele ontwikkeling en kunnen ze blijven groeien in hun functie.

2. Persoonlijke Leeromgeving: Elke medewerker heeft toegang tot een persoonlijke leeromgeving binnen de Academie. Dit stelt hen in staat om hun voortgang bij te houden, behaalde certificaten te bewaren en nieuwe leerdoelen te stellen. Dit bevordert een gevoel van eigenaarschap over hun professionele ontwikkeling.

3. Inzicht in Leerbehoeften: Via leervragen krijgen medewerkers inzicht in hun eigen leerbehoeften. Dit stelt scholen in staat om gericht scholingsaanbod te ontwikkelen dat aansluit bij de behoeften van hun teamleden, wat de betrokkenheid en tevredenheid vergroot.

4. Verbinding en Netwerken: De Academie brengt gelijkgestemde collega's met elkaar in contact via leernetwerken. Dit biedt een waardevolle kans voor medewerkers om van elkaar te leren, ervaringen uit te wisselen en elkaar te ondersteunen in hun professionele groei.

In een tijd waarin het behouden van personeel essentieel is, biedt de Social Schools Academie een oplossing die niet alleen de ontwikkeling van personeelsleden stimuleert, maar ook bijdraagt aan hun tevredenheid en betrokkenheid.

Wil je weten hoe Social Schools nog meer samenwerking, betrokkenheid en professionalisering van het bestuur faciliteert?

 

Comment

 Vergroot de succesfactor van je bericht

Comment

Vergroot de succesfactor van je bericht

Je schrijft een bericht natuurlijk altijd met een doel, namelijk dat het gelezen wordt. En het liefst door zoveel mogelijk mensen. Maar hoe zorg je daar nu voor? Er is een aantal zaken van invloed op de succesfactor van je bericht. En die zijn niet eens zo moeilijk om toe te passen. Sterker nog; Social Schools geeft je alle handvatten om het beste uit jouw bericht te halen. Lees je mee?



Maak je bericht lekker leesbaar

Wist je dat we berichten online heel anders lezen dan op papier? Dat wijzen verschillende onderzoeken uit. Teksten worden meer scannend gelezen bijvoorbeeld. En hoe langer een tekst, hoe sneller er even alleen op de belangrijkste onderdelen gescand wordt. Maar het gaat ook om de leesbaarheid van je bericht. In onze berichtenfunctie heb je uitgebreid de mogelijkheid om teksten beter leesbaar te maken. We noemen er een paar:

  • Je kunt je bericht een titel geven

  • Je kunt werken met dikgedrukte subkopjes

  • Je kunt woorden of zinsdelen onderstrepen

  • Je kunt bulletpoints gebruiken

  • Je kunt linkjes toevoegen

En je kunt meer doen om de leesbaarheid van je bericht te vergroten. Gebruik bijvoorbeeld witregels tussen stukken tekst. Dat brengt rust. En maak zinnen niette lang, want korte zinnen lezen duidelijker.

OpslaanAlsConcept.png

Voeg beelden toe

Een tekst wordt leuker met afbeeldingen of filmpjes. En ook geeft het soms meer duidelijkheid. Dus heb je beelden om je tekst te versterken? Voeg ze altijd toe. In onze berichtenfunctie heb je de mogelijkheid om oneindig veel beelden toe te voegen.

Bijlagen bij reacties

Gebruikers hebben de mogelijkheid om reacties toe te voegen onder je bericht. Maar ze kunnen meer...Ze kunnen ook bijlages toevoegen aan de reactie. Dat is een extra stimulans voor interactie. Gaat je bericht bijvoorbeeld over het start van de lente? Vraag dan om in de reacties een foto te delen met lenteverschijnselen in de tuin of straat.

Gebruik een poll

Polls.png

Je doelgroep betrekken bij een onderwerp? Dat kan op verschillende manieren. Een makkelijke manier om de opinie te peilen is via een poll. Stel; je wilt graag weten of ouders het nieuwe schoollogo wel of niet mooi vinden. Dan kun je dat snel meten via een poll. En je raadt het misschien al; je kunt bij Social Schools berichten ook polls toevoegen. Het is een vrij nieuwe functionaliteit die al vaak gebruikt wordt.

Deel je bericht

Je bent klaar en hebt je bericht gepubliceerd. En misschien is het een inkoppertje, maar je vergroot het bereik van je bericht als je ‘hm deelt via andere kanalen. Dus plaats je bericht ook op de website van je school, het intranet en eventueel social media kanalen. Hoe leuk is het als zoveel mogelijk mensen lezen dat jouw school een toffe inzamelingsactie heeft gehouden? Of om te laten zien dat kinderen een ochtend druk zijn geweest met het opruimen van zwerfvuil in de buurt? Social Schools berichten deel je eenvoudig met je andere online kanalen.

Er zijn dus tal van mogelijkheden om de succesfactor van je bericht te vergroten. Wij helpen je daarbij, door je in de berichtenfunctie alle bovenstaande opties toe te voegen. Eenvoudig en snel. Het resultaat; berichten die beter gelezen worden en betrokkenheid die groeit.

Alles weten over de Social Schools berichtenfunctie en meer? We vertellen het je graag!

Comment

 Betrek je doelgroep optimaal bij je bericht

Comment

Betrek je doelgroep optimaal bij je bericht

Niet elk bericht is voor iedereen relevant. En dat hoeft natuurlijk ook helemaal niet. Wat je wel wilt is dat je doelgroep zich betrokken voelt bij het bericht. Daar zijn verschillende manieren voor. Met de Social Schools app heb je verschillende manieren om heel doelgroepgericht te werk te gaan. Samen met nog een aantal functionaliteiten die je helpen om de betrokkenheid te verhogen.

Kies je doelgroep

Klinkt makkelijk....en dat is het ook! Je kunt bij het opstellen van je bericht in de Social Schools app aangeven voor welke doelgroepen je bericht bestemd is. En het kan zelfs nog specifieker; je kunt ook een aantal personen selecteren voor wie het bericht interessant is. Bijvoorbeeld voor een groep ouders die een kind met een voedselallergie in de klas hebben zitten, of voor ouders die meehelpen op school. Daarnaast kun je ook aan 1 persoon een (privé)bericht sturen.

Reacties op een bericht toestaan

Als je een bericht plaatst, dan kan het ook prettig zijn om daar een reactie op te geven en ontvangen. Zodra je bericht klaar is voor publicatie kun je aangeven of je reacties op het bericht toestaat. Je kunt de reacties openbaar maken, of alleen leesbaar voor de schrijver van het bericht. Voordeel hiervan is dat mensen minder een drempel ervaren om te reageren. En ook is dat prettig als het om eenmeer persoonlijke reactie gaat.

Toestemming foto kind

Toestemmingen.png

Niet elke ouder vindt het prettig als er een foto gepubliceerd wordt waar zijn of haar kind op staat. Ouders kunnen in de app van Social Schools aangeven of een beeld met daarop hun kind wel of niet gebruikt mag worden voor publicatie in de app, de schoolwebsite of bijvoorbeeld social media. Zo weet je zeker dat je foto’s plaatst waar iedereen toestemming voor heeft gegeven. Bij Social Schools zijn privacy en veiligheid, naast gemak en verbinding, topprioriteit.

Plaats een poll

Peil de mening van je doelgroep met een poll! In een ander blog hebben we deze functionaliteit ook al genoemd. Maar door een poll toe te voegen aan je bericht biedt, je lezers een laagdrempelige manier om snel een mening te geven. het is een eenvoudige manier om je doelgroep te betrekken bij je bericht. Als je doelgroepgericht te werk gaat, dan heeft je bericht de grootste waarde. Je hebt dan het meeste profijt van de moeite die je in een bericht gestoken hebt. Bijvoorbeeld doordat je relevante reacties terugkrijgt. Daarnaast voorkom je dat gebruikers teveel irrelevante berichten krijgen en vervolgens helemaal afhaken.

Social Schools helpt je bij het bereiken van de juiste doelgroep. Eenvoudig; via de app.

Meer weten? Neem contact met ons op.

Comment